Aluminium buizen, licht en sterk

      Geen reacties op Aluminium buizen, licht en sterk

De basis voor het aluminium is het bauxiet, met als meest belangrijke bestanddeel de aluinaarde. Naast die aluinaarde bevat bauxiet echter ook verbindingen van titanium, ijzer, vanadium en silicium. De samenstelling hangt af van waar het wordt gewonnen. Uiteraard is de hoeveelheid aluinaarde in het bauxiet heel belangrijk. Die wordt uit het bauxiet gewonnen en vervolgens wordt zuivere aluminium gemaakt door elektrolyse, een proces dat zeer veel elektrische energie vraagt. Daarom worden aluminiumfabrieken bij voorkeur in de buurt van elektriciteitscentrales gebouwd. Maar waarom wordt het desondanks op grote schaal gebruikt?

Voor- en nadelen

Aluminium is licht en daarom gemakkelijk te verplaatsen. Aluminium is zeer sterk en corrosiebestendig. Bovendien heeft aluminium een lange levensduur en is het onderhoudsarm. Aluminium kan goed worden geëxtrudeerd, waarbij het metaal in een matrijs wordt geperst, om het zo een bepaalde vorm te geven. Aluminium heeft een lage smelttemperatuur, zodat het gemakkelijker in een vorm is te gieten. Het metaal geeft geen giftige stoffen af en kan dus prima voor consumptiegoederen worden gebruikt, zoals een blikje voor een frisdrank. Het is goed te hergebruiken. Een belangrijk nadeel van aluminium is de hoge prijs, vanwege het hoge stroomverbruik bij de productie ervan. Ook is het lastig te lassen en te laseren. We gaan de toepassingen toespitsen op aluminium buizen.

Enige toepassingen

Aluminium komt in ronde, vierkante en rechthoekige buizen. De buizen worden gebruikt voor kampeerspullen, zoals tentstokken, stoelen en tafels. De buizen verschijnen in het ziekenhuis in rolstoelen, brancards, bedden en krukken. Fabrikanten van vervoersmiddelen gebruiken ze onder meer voor hydraulische systemen en brandstofleidingen. Aluminium is een goede warmtegeleider en die eigenschap wordt gebruikt in apparatuur voor verwarming, ventilatie en koeling. Aluminium buizen worden tevens gebruikt in allerlei stellages en frames. Wat het laatste betreft, laten we in Nederland het aluminium in lichtgewicht fietsen niet vergeten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *