Het effect van restauratie van materieel en vervoersmiddelen

Veel bedrijven bezitten een (groot) wagenpark aan groot materieel en transportmiddelen, zoals vrachtwagens, graafmachines of hijskranen. Aangezien dit materieel veelvuldig gebruikt wordt, kunnen ze door de jaren heen ook gebruikerssporen gaan bevatten. Alleen al de carrosserie is aan slijtage onderhevig, laat staan het mechanische gedeelte.

Duurzaamheid verbeteren

Een desbetreffend wagenpark is een hele financiële investering voor zo’n bedrijf en daarom is het in veel gevallen verstandig om het materieel op te knappen, zodat ze nog eens jaren mee kunnen. Vooral de carrosserie kan het materieel door rotheid onwerkzaam maken en dat is zonde. Het cosmetisch weer in orde laten maken door een straal en spuitbedrijf is voor veel van deze bedrijven een slimme zet.

Stralen en spuiten van de carrosserie

Het mechanische en technische aspect van het materieel kan in veel gevallen middels onderhoud en eventuele reparaties lang mee, maar om de carrosserie van het materieel in stand te houden, is het nodig om dit op te knappen en als nieuw te maken. Dit kan door middel van het laten stralen van het staal. 

Staal staat bekend om het roesten, dat door de jaren heen gebeurd. Door roest kan staal onbruikbaar worden, omdat roest ervoor zorgt dat het staal op een gegeven moment wegrot. Om dit te voorkomen zorgt een straal en spuitbedrijf ervoor dat dit op tijd wordt behandeld, waardoor het niet verder gaat met roesten en het staal van vrachtwagens, bouwmachines, heftruck, hijskranen, etc. weer helemaal als nieuw is. Zo is er geen grote investering nodig om het hele wagenpark te vervangen en kan er op die manier veel geld worden bespaard. Het betrouwbare materieel kan vaak weer een heel leven mee.

Hoe werkt stralen en spuiten?

Het stralen van staal of ander materiaal is hetzelfde als schuren, maar dan op een snellere en professionele manier. Het heeft vrijwel hetzelfde effect. Door middel van het spuiten van straalmiddel met hoge druk op staal, maakt oppervlakkig roest geen kans meer. Ook oneffenheden kunnen worden verwijderd. Na het stralen is er alleen blank staal over, want oppervlakkig roest en uiteraard alle verflagen zijn weg. Eventueel kan er na dit proces ook nog worden gekozen om stukken in- en uit te slijpen en te lassen. Hierna wordt het materieel behandeld en opnieuw gespoten. Alles is weer fabrieksnieuw!